Concurrentiekracht en personeelsmanagement in vernieuwende en veranderende organisaties

vanuit een management- en sociaalbedrijfskundig perspectief

Prijs € 29,95

Uitverkocht

Henk Kleijn

Paperback | November 2009 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

De doelstelling van het boek Concurrentiekracht en personeelsmanagement is om een bijdrage te leveren aan het verhogen van het functioneren en presteren van organisaties. Het boek bespreekt een aantal relevante externe ontwikkelingen, waaronder de kredietcrisis en sociale innovatie, en de consequenties daarvan voor de organisatiedoelstellingen en –strategie, de stijl van leidinggeven en organiseren in het algemeen, en voor het personeelsbeleid en -management/HRM in het bijzonder. De relaties tussen externe ontwikkelingen en het functioneren van de organisatieleiding, het middenkader en de medewerkers worden vanuit een sociaalbedrijfskundig en managementperspectief belicht. Er wordt een verband gelegd tussen belangrijke bedrijfskundige vraagstukken als efficiëntie-, productiviteit- en kwaliteitsverhoging enerzijds, en de organisatiestrategie, -cultuur, sociale innovatie, employability, het werkklimaat, de lerende organisatie, arbeidsmotivatie en uiteraard personeelsbeleid en –instrumenten, -management/HRM anderzijds. Deze (beleids)onderwerpen vinden we terug in veelgebruikte integrale (analyse)modellen als het 7S-model, het vernieuwde INK-model en de SWOT-methodiek. Deze en andere modellen worden in het boek besproken.Wat betekenen de externe ontwikkelingen en de daaruit voortvloeiende bedrijfskundige vraagstukken voor (de samenhang tussen) korte- en (middel)langetermijndoelstellingen, de aansturing van het middenkader en de medewerkers? In dit kader komen onder andere het Angelsaksisch en het Rijnlands organisatieaansturingsmodel aan de orde. De integratie van externe ontwikkelingen (en de daaruit voortvloeiende bedrijfskundige vraagstukken) met de theorie, gecombineerd met het gebruik van analysemodellen en -technieken en de vele praktijkcases maken de inhoud van dit boek zeer toegankelijk. Deze opzet plaatst het boek in een actueel en integratief analysekader met belangrijke managementonderwerpen als strategische beleidsvorming, marketing, sociale en technologische innovatie, integrale kwaliteitszorg, de lerende organisatie, personeelsmanagement/HRM en verandermanagement. De integrale benadering wordt uitgewerkt met een eenvoudig basisanalysemodel. Dit boek sluit aan op de inhoud van andere studieboeken, waardoor de student/beroepsbeoefenaar kan ‘voortborduren’ op bekende analysemodellen en -methodieken zoals boeken uit andere vakgebieden die aanreiken. Dit stelt de lezer in staat om specifieke vakgebieden, thema’s en onderwerpen in een personeelsmanagement/HRM-kader en –context te plaatsen.Het boek is geschikt voor hbo-studenten en voor managers en medewerkers in profit-, not for profit only- en non-profitorganisaties. Hbo-opleidingen die dit boek kunnen gebruiken zijn: technische en algemene bedrijfskunde, bestuurskunde, bedrijfs- en commerciële economie, management, economie en recht, ondernemerschap/small business, facility management en managementopleidingen voor de ‘not for profit’ sectoren. Het boek is eveneens geschikt voor huidige en toekomstige leidinggevenden, staf- en personeelsfunctionarissen, die werken of komen te werken in vernieuwende en veranderende arbeidsorganisaties.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Henk Kleijn
Uitgever
Maj Publishing
ISBN
9789079182084
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
November 2009
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
552

Beschrijving

De doelstelling van het boek Concurrentiekracht en personeelsmanagement is om een bijdrage te leveren aan het verhogen van het functioneren en presteren van organisaties. Het boek bespreekt een aantal relevante externe ontwikkelingen, waaronder de kredietcrisis en sociale innovatie, en de consequenties daarvan voor de organisatiedoelstellingen en –strategie, de stijl van leidinggeven en organiseren in het algemeen, en voor het personeelsbeleid en -management/HRM in het bijzonder.

De relaties tussen externe ontwikkelingen en het functioneren van de organisatieleiding, het middenkader en de medewerkers worden vanuit een sociaalbedrijfskundig en managementperspectief belicht. Er wordt een verband gelegd tussen belangrijke bedrijfskundige vraagstukken als efficiëntie-, productiviteit- en kwaliteitsverhoging enerzijds, en de organisatiestrategie, -cultuur, sociale innovatie, employability, het werkklimaat, de lerende organisatie, arbeidsmotivatie en uiteraard personeelsbeleid en –instrumenten, -management/HRM anderzijds. Deze (beleids)onderwerpen vinden we terug in veelgebruikte integrale (analyse)modellen als het 7S-model, het vernieuwde INK-model en de SWOT-methodiek. Deze en andere modellen worden in het boek besproken.

Wat betekenen de externe ontwikkelingen en de daaruit voortvloeiende bedrijfskundige vraagstukken voor (de samenhang tussen) korte- en (middel)langetermijndoelstellingen, de aansturing van het middenkader en de medewerkers? In dit kader komen onder andere het Angelsaksisch en het Rijnlands organisatieaansturingsmodel aan de orde.

De integratie van externe ontwikkelingen (en de daaruit voortvloeiende bedrijfskundige vraagstukken) met de theorie, gecombineerd met het gebruik van analysemodellen en -technieken en de vele praktijkcases maken de inhoud van dit boek zeer toegankelijk. Deze opzet plaatst het boek in een actueel en integratief analysekader met belangrijke managementonderwerpen als strategische beleidsvorming, marketing, sociale en technologische innovatie, integrale kwaliteitszorg, de lerende organisatie, personeelsmanagement/HRM en verandermanagement. De integrale benadering wordt uitgewerkt met een eenvoudig basisanalysemodel.

Dit boek sluit aan op de inhoud van andere studieboeken, waardoor de student/beroepsbeoefenaar kan ‘voortborduren’ op bekende analysemodellen en -methodieken zoals boeken uit andere vakgebieden die aanreiken. Dit stelt de lezer in staat om specifieke vakgebieden, thema’s en onderwerpen in een personeelsmanagement/HRM-kader en –context te plaatsen.

Het boek is geschikt voor hbo-studenten en voor managers en medewerkers in profit-, not for profit only- en non-profitorganisaties. Hbo-opleidingen die dit boek kunnen gebruiken zijn: technische en algemene bedrijfskunde, bestuurskunde, bedrijfs- en commerciële economie, management, economie en recht, ondernemerschap/small business, facility management en managementopleidingen voor de ‘not for profit’ sectoren. Het boek is eveneens geschikt voor huidige en toekomstige leidinggevenden, staf- en personeelsfunctionarissen, die werken of komen te werken in vernieuwende en veranderende arbeidsorganisaties.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Henk Kleijn
Uitgever
Maj Publishing
ISBN
9789079182084
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
November 2009
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
552

Aanrader

Top 3 Marketingboeken