Kennisdemocratie (e-Book)

opkomend stormtij

Prijs € 19,99

Niet beschikbaar

Ook beschikbaar als:

Roel in 't Veld

EPUB | Augustus 2010 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

KENNISDEMOCRATIE verkent de oplopende spanningen tussen politiek, media en wetenschap in onze samenleving en formuleert de noodzaak van vernieuwing. Democratie is een ijzersterk merk en historisch een zeer succesrijk besturingsmodel voor samenlevingen. Maar democratie is nu aan erosie onderhevig. Waarden zijn gefragmenteerd en politiek is verplaatst naar de media. De tevredenheid van burgers over de politiek neemt af, terwijl populisme toeneemt, evenals het aantal pogingen tot burgerparticipatie in bestuurlijke besluitvorming. Hoe zit het met de ontwikkeling van nieuwe kennis in deze complexe maatschappij? Is deze kennis bruikbaar of roept ze conflicten op? Wat is de betrouwbaarheid van kennis die via de nieuwe media wordt verspreid? In Kennisdemocratie onderzoekt Roel in t Veld de richting van wenselijke institutionele en andere vernieuwing. Hij geeft mogelijke antwoorden, maar stelt vooral veel nieuwe, relevante vragen: Wat is de relatie tussen kennisproductie en -verspreiding enerzijds, en het functioneren van media en democratische instituties anderzijds? Zijn de spanningen nog te beheersen tussen klassieke politiek en directe participatie, tussen klassieke, formele media en nieuwe, informele media, en tussen klassieke disciplinaire wetenschap en nieuwe, transdisciplinaire vormen van kennisontwikkeling? Is het institutionele bestel van hedendaagse samenlevingen wellicht obsoleet geraakt door sociale ontwikkelingen en technologische vernieuwingen? Roel in t Veld was bestuurder op gemeentelijk en nationaal niveau, architect van onderwijsbeleid, topambtenaar en toezichthouder, en hoogleraar aan acht Europese universiteiten. Hij maakt zich al 45 jaar druk over democratie.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Roel in 't Veld
Uitgever
Academic service
ISBN
9789052618159
Formaat
EPUB
Publicatiedatum
Augustus 2010
Bestandsgrootte
671535 bytes
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
216

Beschrijving

KENNISDEMOCRATIE verkent de oplopende spanningen tussen politiek, media en wetenschap in onze samenleving en formuleert de noodzaak van vernieuwing. Democratie is een ijzersterk merk en historisch een zeer succesrijk besturingsmodel voor samenlevingen. Maar democratie is nu aan erosie onderhevig. Waarden zijn gefragmenteerd en politiek is verplaatst naar de media. De tevredenheid van burgers over de politiek neemt af, terwijl populisme toeneemt, evenals het aantal pogingen tot burgerparticipatie in bestuurlijke besluitvorming. Hoe zit het met de ontwikkeling van nieuwe kennis in deze complexe maatschappij? Is deze kennis bruikbaar of roept ze conflicten op? Wat is de betrouwbaarheid van kennis die via de nieuwe media wordt verspreid? In Kennisdemocratie onderzoekt Roel in t Veld de richting van wenselijke institutionele en andere vernieuwing. Hij geeft mogelijke antwoorden, maar stelt vooral veel nieuwe, relevante vragen: Wat is de relatie tussen kennisproductie en -verspreiding enerzijds, en het functioneren van media en democratische instituties anderzijds? Zijn de spanningen nog te beheersen tussen klassieke politiek en directe participatie, tussen klassieke, formele media en nieuwe, informele media, en tussen klassieke disciplinaire wetenschap en nieuwe, transdisciplinaire vormen van kennisontwikkeling? Is het institutionele bestel van hedendaagse samenlevingen wellicht obsoleet geraakt door sociale ontwikkelingen en technologische vernieuwingen? Roel in t Veld was bestuurder op gemeentelijk en nationaal niveau, architect van onderwijsbeleid, topambtenaar en toezichthouder, en hoogleraar aan acht Europese universiteiten. Hij maakt zich al 45 jaar druk over democratie.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Roel in 't Veld
Uitgever
Academic service
ISBN
9789052618159
Formaat
EPUB
Publicatiedatum
Augustus 2010
Bestandsgrootte
671535 bytes Kb
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
216

Aanrader

Top 3 Marketingboeken