Effectief opiniestukken schrijven

aandacht voor uw zaak in 10 stappen

Prijs € 16,95

Uitverkocht

Arno Vonk

Paperback | April 2014 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Een kwestie krijgt pas serieuze aandacht als journalisten erover hebben geschreven, of als ze er ruimte voor hebben vrijgemaakt op hun opiniepagina's. In dit boek leert u hoe u op die pagina's kunt komen, in kranten en op opiniesites. In tien stappen leert u denken en schrijven als een journalist: doelgroep- gericht en met gevoel voor 'seks en sensatie'. U krijgt oefeningen met suggestieantwoorden en u hoort van tien opinieredacteuren wanneer u hen het beste kunt benaderen. Auteur is schrijftrainer Arnold Vonk (1977), voormalig opinieredacteur van de Volkskrant en oprichter van het platform opiniestukken.nl. De 10 stappen: In stap 1 ("Lees de krant") leert u op een nieuwe manier de krant lezen, zodat u betere opiniestukken zult schrijven. Door te begrijpen hoe kranten zijn samengesteld, wordt duidelijk hoe uw bijdrage daarin past. In stap 2 ("Volg het debat") leert u het verschil tussen een mening en een bewering. Ook leert u het publieke debat begrijpen en bijhouden, zodat u uiteindelijk betere opiniestukken kunt gaan schrijven. In stap 3 ("Stelt u zich eens voor") leert u autoriteit af te dwingen door duidelijk te zijn over uzelf. Want alleen experts worden echt serieus genomen. In stap 4 ("Baken uw onderwerp af") leert u dat een effectief opiniestuk slechts over één kwestie gaat en hoe u die zelf kunt vormgeven. Zo kunt u 'thought leader' worden op uw specifieke onderwerp. In stap 5 ("Visualiseer uw doelgroep") leert u dat een effectief opiniestuk specifieke lezers aanspreekt. Alleen als u zich gericht wendt tot uw doelgroep, zal uw boodschap gelezen worden en beklijven. In stap 6 ("Verleid") leert u dat publiceren om het publiceren niet effectief is, maar schrijven om te beïnvloeden wel. U zult uw lezer moeten verleiden om van mening te veranderen. In stap 7 ("Aarzel niet") leert u dat u het beste kunt toeslaan met uw opiniestuk als u uw planning aanpast aan die van de opinieredacties. Meestal is snelheid geboden, maar het debat even op zijn beloop laten kan bij bepaalde onderwerpen geen kwaad. Een goed opiniestuk heeft een krachtige kern die in diverse structuren valt in te passen. In stap 8 ("Maak een structuur") leert u die schrijven met behulp van een simpel stappenplan. In stap 9 ("Ga schrijven en schrappen") leert u waar u op moet letten bij het schrijven, schrappen en herschrijven van uw opiniestuk. Ga diep door de knieën, zodat uw stuk voor een breed publiek toegankelijk is. In stap 10 ("Scoor met een pakkende kop") leert u uw bewering zodanig te verpakken dat u tijd zult moeten vrijmaken in uw agenda om in te gaan op alle reacties.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Arno Vonk
Uitgever
De Nieuwsmakers
ISBN
9789082186109
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
April 2014
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
112

Beschrijving

Een kwestie krijgt pas serieuze aandacht als journalisten erover hebben geschreven, of als ze er ruimte voor hebben vrijgemaakt op hun opiniepagina's. In dit boek leert u hoe u op die pagina's kunt komen, in kranten en op opiniesites. In tien stappen leert u denken en schrijven als een journalist: doelgroep- gericht en met gevoel voor 'seks en sensatie'. U krijgt oefeningen met suggestieantwoorden en u hoort van tien opinieredacteuren wanneer u hen het beste kunt benaderen. Auteur is schrijftrainer Arnold Vonk (1977), voormalig opinieredacteur van de Volkskrant en oprichter van het platform opiniestukken.nl. De 10 stappen: In stap 1 ("Lees de krant") leert u op een nieuwe manier de krant lezen, zodat u betere opiniestukken zult schrijven. Door te begrijpen hoe kranten zijn samengesteld, wordt duidelijk hoe uw bijdrage daarin past. In stap 2 ("Volg het debat") leert u het verschil tussen een mening en een bewering. Ook leert u het publieke debat begrijpen en bijhouden, zodat u uiteindelijk betere opiniestukken kunt gaan schrijven. In stap 3 ("Stelt u zich eens voor") leert u autoriteit af te dwingen door duidelijk te zijn over uzelf. Want alleen experts worden echt serieus genomen. In stap 4 ("Baken uw onderwerp af") leert u dat een effectief opiniestuk slechts over één kwestie gaat en hoe u die zelf kunt vormgeven. Zo kunt u 'thought leader' worden op uw specifieke onderwerp. In stap 5 ("Visualiseer uw doelgroep") leert u dat een effectief opiniestuk specifieke lezers aanspreekt. Alleen als u zich gericht wendt tot uw doelgroep, zal uw boodschap gelezen worden en beklijven. In stap 6 ("Verleid") leert u dat publiceren om het publiceren niet effectief is, maar schrijven om te beïnvloeden wel. U zult uw lezer moeten verleiden om van mening te veranderen. In stap 7 ("Aarzel niet") leert u dat u het beste kunt toeslaan met uw opiniestuk als u uw planning aanpast aan die van de opinieredacties. Meestal is snelheid geboden, maar het debat even op zijn beloop laten kan bij bepaalde onderwerpen geen kwaad. Een goed opiniestuk heeft een krachtige kern die in diverse structuren valt in te passen. In stap 8 ("Maak een structuur") leert u die schrijven met behulp van een simpel stappenplan. In stap 9 ("Ga schrijven en schrappen") leert u waar u op moet letten bij het schrijven, schrappen en herschrijven van uw opiniestuk. Ga diep door de knieën, zodat uw stuk voor een breed publiek toegankelijk is. In stap 10 ("Scoor met een pakkende kop") leert u uw bewering zodanig te verpakken dat u tijd zult moeten vrijmaken in uw agenda om in te gaan op alle reacties.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Arno Vonk
Uitgever
De Nieuwsmakers
ISBN
9789082186109
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
April 2014
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
112

Aanrader

Top 3 Marketingboeken