De schepping van de wereld in het nieuws

de 101 vertekeningen die elk 1 procent verschil maken

Prijs € 41,50

Uitverkocht

J. van Ginneken

Paperback | Mei 2002 | XI

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Dit boek is een ontleding van de internationale en interculturele nieuwsgaring en nieuwsverspreiding. Het laat zien hoe het komt dat zoveel berichten over andere volkeren onvermijdelijk een stereotiep karakter hebben, terwijl de meeste mediamensen denken dat ze strikt objectief bezig (kunnen) zijn. Dat komt omdat algemeen menselijke wetmatigheden uit de taalkunde en betekenisleer, de psychologie en sociologie, de economie en politiek, ook hun kijk en gedrag in hoge mate sturen. Dit leidt volgens de auteur tot een 'selectieve articulatie' van feiten en verbanden, tot het krachtig aanzetten en aannemelijk maken van bepaalde patronen maar niet van andere. Daardoor worden stemmen en zienswijzen uit andere culturen buitengesloten.InhoudsopgaveWoord vooraf1. Inleiding 2. Wat is nieuws of 'niets nieuws'? 3. Welke zijn de smaakmakende media in de wereld? 4. Wie zijn journalisten en hoe werken ze? 5. Wie komt aan het woord in het wereldnieuws? 6. Wanneer wordt iets wereldnieuws? 7. Waar komt het wereldnieuws vandaan? 8. Hoe wordt ons de wereld beschreven? 9. Hoe wordt ons de wereld getoond? 10. Welke effecten hebben mediaberichten over 'anderen'? 11. Conclusie

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
J. van Ginneken
Uitgever
Adfo Groep
ISBN
9789014092737
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Mei 2002
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
235

Beschrijving


Dit boek is een ontleding van de internationale en interculturele nieuwsgaring en nieuwsverspreiding. Het laat zien hoe het komt dat zoveel berichten over andere volkeren onvermijdelijk een stereotiep karakter hebben, terwijl de meeste mediamensen denken dat ze strikt objectief bezig (kunnen) zijn. Dat komt omdat algemeen menselijke wetmatigheden uit de taalkunde en betekenisleer, de psychologie en sociologie, de economie en politiek, ook hun kijk en gedrag in hoge mate sturen. Dit leidt volgens de auteur tot een 'selectieve articulatie' van feiten en verbanden, tot het krachtig aanzetten en aannemelijk maken van bepaalde patronen maar niet van andere. Daardoor worden stemmen en zienswijzen uit andere culturen buitengesloten.


Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Inleiding
2. Wat is nieuws of 'niets nieuws'?
3. Welke zijn de smaakmakende media in de wereld?
4. Wie zijn journalisten en hoe werken ze?
5. Wie komt aan het woord in het wereldnieuws?
6. Wanneer wordt iets wereldnieuws?
7. Waar komt het wereldnieuws vandaan?
8. Hoe wordt ons de wereld beschreven?
9. Hoe wordt ons de wereld getoond?
10. Welke effecten hebben mediaberichten over 'anderen'?
11. Conclusie

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
J. van Ginneken
Uitgever
Adfo Groep
ISBN
9789014092737
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Mei 2002
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
235

Aanrader

Top 3 Marketingboeken