Communicatiekundig ontwerpen

methoden, perspectieven en toepassingen

Prijs € 45,95

Uitverkocht

Paperback | Januari 2000 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

"Communicatiekundig ontwerpen biedt een nieuwe kijk op het communicatievak: dat van de ontwerper die op zoek is naar een oplossing voor een communicatieprobleem of een effectief middel om een communicatieve doelstelling te bereiken. Een dergelijke ontwerpaanpak is in de praktijk al in ontwikkeling, bijvoorbeeld in het werk van voorlichters of ontwerpers van websites. In dit boek wordt duidelijk dat het ontwerpen als een rode draad door de hele beroepspraktijk loopt. In deel 1 bespreken de auteurs methoden die ontwerpers van communicatie ter beschikking staan: variërend van methoden van probleemanalyse tot methoden waarmee het effect van een communicatieprogramma kan worden onderzocht. In deel 2 wordt het communicatiekundig ontwerpen beschouwt vanuit verschillende disciplines, zoals de psychologie, de beleidswetenschap, de tekstwetenschap en de ethiek. In deel 3 komt de rijk geschakeerde praktijk aan bod, van videoproducties tot risicocommunicatie.Het boek als geheel laat zien hoe het perspectief van de ontwerper een vruchtbare verbinding oplevert tussen onderzoek en beroepspraktijk.De auteurs zijn allen betrokken bij de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente.Het boek is bestemd voor docenten en studenten in de communicatiewetenschap en voor onderzoekers en professionals in het communicatieveld.Uit de inhoudDeel ICommunicatiekundig ontwerpen: een kaderProbleemanalyse en vooronderzoekHet ontwerpen van communicatiebeleidHet ontwerpen van communicatiemiddelenMediaplanningFormatieve evaluatieSummatieve evaluatieDeel IISociale psychologie en communicatiekundig ontwerpenCognitieve psychologie en communicatiekundig ontwerpenOverheidsbeleid en communicatieTekstanalyse en communicatiekundig ontwerpenEthiek en communicatiekundig ontwerpenDeel IIIHet ontwerpen van videoprogramma’sHet ontwerpproces van websitesHet ontwerpen van tekstenHet ontwerpen van een voorlichtingscampagnePlanning, ontwerp en evaluatie van risicocommunicatie"

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023235606
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 2000
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
345

Beschrijving

"Communicatiekundig ontwerpen biedt een nieuwe kijk op het communicatievak: dat van de ontwerper die op zoek is naar een oplossing voor een communicatieprobleem of een effectief middel om een communicatieve doelstelling te bereiken.
Een dergelijke ontwerpaanpak is in de praktijk al in ontwikkeling, bijvoorbeeld in het werk van voorlichters of ontwerpers van websites. In dit boek wordt duidelijk dat het ontwerpen als een rode draad door de hele beroepspraktijk loopt.

In deel 1 bespreken de auteurs methoden die ontwerpers van communicatie ter beschikking staan: variërend van methoden van probleemanalyse tot methoden waarmee het effect van een communicatieprogramma kan worden onderzocht.
In deel 2 wordt het communicatiekundig ontwerpen beschouwt vanuit verschillende disciplines, zoals de psychologie, de beleidswetenschap, de tekstwetenschap en de ethiek. In deel 3 komt de rijk geschakeerde praktijk aan bod, van videoproducties tot risicocommunicatie.

Het boek als geheel laat zien hoe het perspectief van de ontwerper een vruchtbare verbinding oplevert tussen onderzoek en beroepspraktijk.

De auteurs zijn allen betrokken bij de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente.

Het boek is bestemd voor docenten en studenten in de communicatiewetenschap en voor onderzoekers en professionals in het communicatieveld.


Uit de inhoud

Deel I
Communicatiekundig ontwerpen: een kader
Probleemanalyse en vooronderzoek
Het ontwerpen van communicatiebeleid
Het ontwerpen van communicatiemiddelen
Mediaplanning
Formatieve evaluatie
Summatieve evaluatie

Deel II
Sociale psychologie en communicatiekundig ontwerpen
Cognitieve psychologie en communicatiekundig ontwerpen
Overheidsbeleid en communicatie
Tekstanalyse en communicatiekundig ontwerpen
Ethiek en communicatiekundig ontwerpen

Deel III
Het ontwerpen van videoprogramma’s
Het ontwerpproces van websites
Het ontwerpen van teksten
Het ontwerpen van een voorlichtingscampagne
Planning, ontwerp en evaluatie van risicocommunicatie"

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023235606
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Januari 2000
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
345

Aanrader

Top 3 Marketingboeken