Bubbels

de financiele crisis in historische perspectief

Prijs € 19,95

Uitverkocht

Paperback | September 2015 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

De financiële crisis in historisch perspectief Anno 2010 zitten we nog middenin de zwaarste financiële en economische crisis sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Een goede aanleiding om financiële crises door de eeuwen heen op een rijtje te zetten. In totaal komen tien financiële crises in dit boek op een toegankelijke wijze aan bod. Spraakmakende crises, zoals de Tulpenmanie (1634-1637), de windhandelcrises van 1720, de oktoberkrach van 1987 en niet te vergeten de crash van 1929 worden door verschillende auteurs uit de doeken gedaan. En vanzelfsprekend ontbreekt ook een uitgebreide beschouwing over de huidige financiële crisis vanuit een historisch perspectief niet.De auteurs Tien auteurs, met ieder hun eigen expertise in de financiële sector, hebben op praktische wijze de tien belangrijkste bubbels in de geschiedenis in kaart gebracht.* De Tulpenmanie door L. Mackenzie* Mississippi-bubbel door M. van Winden* De South Sea-bubbel door M. van Winden* De windhandel van 1720 in Nederland door Ch. Kroeze* De crash van 1929 door M. Kemna* De Cornfeld-bubbel door B. Slot* De oktoberkrach van 1987 door F. Beutinck* De Japanse vastgoedbubbel door drs. G. Hettinga* De zeep.com door M.Bouma* De financiële crisis 2007/2008 door H. StegemanWaarom dit boek? Crises zijn schijnbaar onvermijdelijk. Daar draagt onze menselijke hebzucht zeker aan bij. Dit maakt dat we er bijna 400 jaar na de Tulpenmanie nog niet in zijn geslaagd excessen te vermijden. Toch weten we op grond van het verleden wel steeds meer over de oorzaken en remedies. En zeker in deze tijd lijkt het erop dat de lessen van de jaren dertig in de praktijk worden gebracht. Een goede reden om ons verder in de geschiedenis van financiële crises te verdiepen. Dit boek levert daarin een zeer waardevolle bijdrage.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Concept uitgeefgroep
ISBN
9789055162673
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
September 2015
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
140

Beschrijving

De financiële crisis in historisch perspectief
Anno 2010 zitten we nog middenin de zwaarste financiële en economische crisis sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Een goede aanleiding om financiële crises door de eeuwen heen op een rijtje te zetten. In totaal komen tien financiële crises in dit boek op een toegankelijke wijze aan bod. Spraakmakende crises, zoals de Tulpenmanie (1634-1637), de windhandelcrises van 1720, de oktoberkrach van 1987 en niet te vergeten de crash van 1929 worden door verschillende auteurs uit de doeken gedaan. En vanzelfsprekend ontbreekt ook een uitgebreide beschouwing over de huidige financiële crisis vanuit een historisch perspectief niet.

De auteurs
Tien auteurs, met ieder hun eigen expertise in de financiële sector, hebben op praktische wijze de tien belangrijkste bubbels in de geschiedenis in kaart gebracht.
* De Tulpenmanie door L. Mackenzie
* Mississippi-bubbel door M. van Winden
* De South Sea-bubbel door M. van Winden
* De windhandel van 1720 in Nederland door Ch. Kroeze
* De crash van 1929 door M. Kemna
* De Cornfeld-bubbel door B. Slot
* De oktoberkrach van 1987 door F. Beutinck
* De Japanse vastgoedbubbel door drs. G. Hettinga
* De zeep.com door M.Bouma
* De financiële crisis 2007/2008 door H. Stegeman


Waarom dit boek?
Crises zijn schijnbaar onvermijdelijk. Daar draagt onze menselijke hebzucht zeker aan bij. Dit maakt dat we er bijna 400 jaar na de Tulpenmanie nog niet in zijn geslaagd excessen te vermijden. Toch weten we op grond van het verleden wel steeds meer over de oorzaken en remedies. En zeker in deze tijd lijkt het erop dat de lessen van de jaren dertig in de praktijk worden gebracht. Een goede reden om ons verder in de geschiedenis van financiële crises te verdiepen. Dit boek levert daarin een zeer waardevolle bijdrage.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Concept uitgeefgroep
ISBN
9789055162673
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
September 2015
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
140

Aanrader

Top 3 Marketingboeken