Nieuwsbehoeften (e-Book)

een NOS-boek over nieuwsgebruik

Prijs € 32,50
Download direct dit e-Book
Ook beschikbaar als:

Maike Olij

EPUB met digitaal watermerk | April 2016 |

Beoordeel dit boek als eerste!
Let op: Dit e-Book is niet leesbaar op e-readers met een zwart-wit scherm.

Beschrijving

Waarom kijken we ’s avonds naar een nieuwsprogramma op televisie? Wat beweegt ons om ’s morgens op een app te checken wat er is gebeurd in de wereld? Waarom klikken we de hele dag op nieuwsberichten in onze Facebook timeline? Dát we het doen is bekend. Maar niet waaróm we het doen. Willen we ergens meer van weten? Mee kunnen praten met anderen? Of vervelen we ons gewoon? Kortom: wat zijn de dieperliggende motivaties van mensen om nieuws te consumeren? De NOS heeft een model ontwikkeld om hier antwoord op te geven en zo meer inzicht te krijgen in haar publiek. Dit inzicht helpt de NOS om haar publieke taak nog beter te vervullen. Het model onderscheidt vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. De auteur legt uit wat deze behoeften inhouden, hoe ze samenhangen en welke trends er spelen. In het boek staan ook voorbeelden van bestaande en nieuwe nieuwsformats die inspelen op de behoeftes. Hierbij wordt nadrukkelijk over grenzen van genres, professies en platforms heen gekeken en een ruime definitie van het woord ‘nieuws’ gehanteerd. Website met extra materiaal en achtergrond Op de webpagina bij de uitgave vind je meer informatie over de nieuwsbehoeften uit het NOS Nieuwsbehoeftenmodel, de vier behoeften en praktische tips om de behoeften te vertalen naar de dagelijkse journalistieke praktijk. Daarnaast een overzicht van de voorbeelden die in het boek genoemd worden en de bronnen die gebruikt zijn. Ook staan er verschillende video's die de nieuwsbehoeften tot leven brengen. Doelgroep Dit boek is bedoeld voor iedereen die het interessant vindt om over nieuwsbehoeften en ontwikkelingen in de journalistiek na te denken. Studenten journalistiek, vakgenoten en mensen met journalistieke aspiraties. Het is een boek voor mensen die positief zijn over de toekomst van de journalistiek en kansen zien. Net zoals de NOS.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Maike Olij
Uitgever
Boom
ISBN
9789461276988
Formaat
EPUB met digitaal watermerk
Publicatiedatum
April 2016
Bestandsgrootte
120544305 bytes
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
160

Beschrijving

Waarom kijken we ’s avonds naar een nieuwsprogramma op televisie? Wat beweegt ons om ’s morgens op een app te checken wat er is gebeurd in de wereld? Waarom klikken we de hele dag op nieuwsberichten in onze Facebook timeline? Dát we het doen is bekend. Maar niet waaróm we het doen. Willen we ergens meer van weten? Mee kunnen praten met anderen? Of vervelen we ons gewoon? Kortom: wat zijn de dieperliggende motivaties van mensen om nieuws te consumeren? De NOS heeft een model ontwikkeld om hier antwoord op te geven en zo meer inzicht te krijgen in haar publiek. Dit inzicht helpt de NOS om haar publieke taak nog beter te vervullen. Het model onderscheidt vier nieuwsbehoeften: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. De auteur legt uit wat deze behoeften inhouden, hoe ze samenhangen en welke trends er spelen. In het boek staan ook voorbeelden van bestaande en nieuwe nieuwsformats die inspelen op de behoeftes. Hierbij wordt nadrukkelijk over grenzen van genres, professies en platforms heen gekeken en een ruime definitie van het woord ‘nieuws’ gehanteerd. Website met extra materiaal en achtergrond Op de webpagina bij de uitgave vind je meer informatie over de nieuwsbehoeften uit het NOS Nieuwsbehoeftenmodel, de vier behoeften en praktische tips om de behoeften te vertalen naar de dagelijkse journalistieke praktijk. Daarnaast een overzicht van de voorbeelden die in het boek genoemd worden en de bronnen die gebruikt zijn. Ook staan er verschillende video's die de nieuwsbehoeften tot leven brengen. Doelgroep Dit boek is bedoeld voor iedereen die het interessant vindt om over nieuwsbehoeften en ontwikkelingen in de journalistiek na te denken. Studenten journalistiek, vakgenoten en mensen met journalistieke aspiraties. Het is een boek voor mensen die positief zijn over de toekomst van de journalistiek en kansen zien. Net zoals de NOS.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Maike Olij
Uitgever
Boom
ISBN
9789461276988
Formaat
EPUB met digitaal watermerk
Publicatiedatum
April 2016
Bestandsgrootte
120544305 bytes Kb
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
160

Aanrader

Top 3 Marketingboeken