Hoe organisaties kunnen anticiperen op de toekomst

handboek met methoden en technieken

Prijs € 48,00

Uitverkocht

Paperback | Februari 2012 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

De toekomst is misschien wel belangrijker dan onze geschiedenis. Of je nu student bent, ambtenaar op een ministerie of in een kleine gemeente, een technostarter, innovatiemanager bij een groot bedrijf, de toekomst is een uiterst belangrijk speelveld.Dit handboek helpt organisaties toekomstonderzoek te doen en toe te passen in een besluitvormingsproces. Ook kunnen ze met dit boek beoordelen of uitbesteed toekomstonderzoek een goede kwaliteit heeft en nuttig is om te gebruiken.Deel 1 van dit boek beschrijft zeven methoden voor toekomstonderzoek. Deel 2 beschrijft negen hulptechnieken om deze methoden succesvol toe te passen.De complete gereedschapskist voor waardevol toekomstonderzoek!Methoden1. Delphi-methode 2. Trendanalyse3. Scenariomethode4. Technology forecasting5. Technology assessment6. Backcasting7. RoadmappingTechnieken1. Interview2. Workshop3. Meta-analyse4. Versnellingsmethode5. Creativiteit6. Oefeningen voor creativiteit7. Stakeholderanalyse8. Causale diagrammen9. VisualisatiePatrick van der Duin is universitair docent aan de TU Delft en richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement. In 2006 promoveerde hij bij de TU Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management, op een onderzoek naar hoe bedrijven toekomstonderzoek gebruiken in innovatieprocessen.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023248378
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Februari 2012
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
290

Beschrijving

De toekomst is misschien wel belangrijker dan onze geschiedenis. Of je nu student bent, ambtenaar op een ministerie of in een kleine gemeente, een technostarter, innovatiemanager bij een groot bedrijf, de toekomst is een uiterst belangrijk speelveld.

Dit handboek helpt organisaties toekomstonderzoek te doen en toe te passen in een besluitvormingsproces. Ook kunnen ze met dit boek beoordelen of uitbesteed toekomstonderzoek een goede kwaliteit heeft en nuttig is om te gebruiken.

Deel 1 van dit boek beschrijft zeven methoden voor toekomstonderzoek. Deel 2 beschrijft negen hulptechnieken om deze methoden succesvol toe te passen.

De complete gereedschapskist voor waardevol toekomstonderzoek!

Methoden
1. Delphi-methode
2. Trendanalyse
3. Scenariomethode
4. Technology forecasting
5. Technology assessment
6. Backcasting
7. Roadmapping

Technieken
1. Interview
2. Workshop
3. Meta-analyse
4. Versnellingsmethode
5. Creativiteit
6. Oefeningen voor creativiteit
7. Stakeholderanalyse
8. Causale diagrammen
9. Visualisatie

Patrick van der Duin is universitair docent aan de TU Delft en richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement. In 2006 promoveerde hij bij de TU Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management, op een onderzoek naar hoe bedrijven toekomstonderzoek gebruiken in innovatieprocessen.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023248378
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Februari 2012
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
290

Aanrader

Top 3 Marketingboeken