Einde aan de groei

ons aanpassen aan de nieuwe economische realiteit

Prijs € 20,00

Niet beschikbaar

Richard Heinberg

Paperback | December 2011 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Richard Heinberg doorziet de crisis.Begrijpen we de huidige crisis? Hebben de internationale instellingen er wel een oplossing voor? Als je Einde aan de groei leest, begrijp je wat er schort aan de opvattingen van de leidende economen.De diagnose van dit boek is diepgaand. De crisis is niet louter financieel. De goedkope olie is op. Prijzen van voedsel en grondstoffen zullen blijven stijgen. Particulieren en staten hebben geprobeerd zich hier uit te lenen, maar nu valt de realiteit niet langer te ontkennen. De wereldeconomie staat voor een keerpunt.Heinberg beschrijft gedetailleerd waarom groei niet door kán gaan, gegeven de uitputting van grondstoffen, de aantasting van natuur en milieu en de torenhoge schulden. Hij gaat uitvoerig in op het vraagstuk van peak-oil en grondstoffentekorten, de beperkte mogelijkheden van innovatie en de kwetsbaarheid van het Chinese groei-wonder. Het boek vertelt ook wat overheden, buurten en individuen kunnen doen om een economie op te zetten die wel binnen het aardse budget blijft. Geïnspireerd door bewegingen als Transition Towns en Urgenda adviseert Heinberg om lokaal het weerstandsvermogen tegen economische schokken te vergroten. We kúnnen bloeien in transitie als we het menselijk welzijn en een duurzame samenleving vooropstellen. 'Waarom hebben de economen zich nooit iets gelegen laten liggen aan de natuurlijke grenzen? Als Heinberg gelijk heeft, hebben ze heel wat uit te leggen. Een einde aan de economische groei zou alles wat we gewend zijn aan diggelen slaan - toch levert dit boek een overtuigend betoog dat we dit inderdaad voor ons zien gebeuren.' - Lester Brown, Earth Policy InstitueRichard Heinberg (Post Carbon Institute) is auteur van negen bekroonde boeken, waaronder The Party's Over, Powerdown, Peak Everything en Blackout. Zijn artikelen verschenen in vele bladen, waaronder Nature.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Richard Heinberg
Uitgever
Jan van Arkel
ISBN
9789062245079
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
December 2011
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
400

Beschrijving

Richard Heinberg doorziet de crisis.

Begrijpen we de huidige crisis? Hebben de internationale instellingen er wel een oplossing voor? Als je Einde aan de groei leest, begrijp je wat er schort aan de opvattingen van de leidende economen.
De diagnose van dit boek is diepgaand. De crisis is niet louter financieel. De goedkope olie is op. Prijzen van voedsel en grondstoffen zullen blijven stijgen. Particulieren en staten hebben geprobeerd zich hier uit te lenen, maar nu valt de realiteit niet langer te ontkennen. De wereldeconomie staat voor een keerpunt.
Heinberg beschrijft gedetailleerd waarom groei niet door kán gaan, gegeven de uitputting van grondstoffen, de aantasting van natuur en milieu en de torenhoge schulden. Hij gaat uitvoerig in op het vraagstuk van peak-oil en grondstoffentekorten, de beperkte mogelijkheden van innovatie en de kwetsbaarheid van het Chinese groei-wonder.
Het boek vertelt ook wat overheden, buurten en individuen kunnen doen om een economie op te zetten die wel binnen het aardse budget blijft. Geïnspireerd door bewegingen als Transition Towns en Urgenda adviseert Heinberg om lokaal het weerstandsvermogen tegen economische schokken te vergroten. We kúnnen bloeien in transitie als we het menselijk welzijn en een duurzame samenleving vooropstellen.

'Waarom hebben de economen zich nooit iets gelegen laten liggen aan de natuurlijke grenzen? Als Heinberg gelijk heeft, hebben ze heel wat uit te leggen. Een einde aan de economische groei zou alles wat we gewend zijn aan diggelen slaan - toch levert dit boek een overtuigend betoog dat we dit inderdaad voor ons zien gebeuren.' - Lester Brown, Earth Policy Institue

Richard Heinberg (Post Carbon Institute) is auteur van negen bekroonde boeken, waaronder The Party's Over, Powerdown, Peak Everything en Blackout. Zijn artikelen verschenen in vele bladen, waaronder Nature.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Richard Heinberg
Uitgever
Jan van Arkel
ISBN
9789062245079
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
December 2011
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
400

Aanrader

Top 3 Marketingboeken