Dynamische marktwerking

Prijs € 51,95

Niet beschikbaar

Paperback | Augustus 2006 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Marktwerking kan worden bekeken vanuit verschillende perspectieven. Zo kijkteen jurist naar hoe het gedrag van ondernemingen zich verhoudt tot nationaleen internationale regelgeving, en richt een bestuurskundige zich op de doelmatigheid van toezicht. Voor een econoom is marktwerking belangrijk om dewelvaart van consumenten te verbeteren. De economische invalshoek staatcentraal in Dynamische marktwerking.Economische sectoren hebben hun eigen karakteristieken, die van invloed zijn opmarktwerking. Criteria als toegankelijkheid, dienstverlening en kwaliteit zijnanders voor bijvoorbeeld de luchtvaart dan voor de zorg, en moeten dus vooriedere sector anders worden benaderd. In Dynamische marktwerking wordt deintroductie van markwerking in vijf wat dat betreft 'lastige' sectoren onder deloep genomen: zorg, elektriciteit, post, spoor en luchtvaart. Het zijn markten die in de praktijk ver afliggen van de ideale wereld van volkomen concurrentie en die het gevaar van mislukken altijd in zich dragen. Uit de dagelijkse dynamiek van marktwerking in deze sectoren valt veel te leren.Het boek geeft mede op basis van deze praktijkgevallen antwoord op vragen als:waarom is marktwerking nodig of gewenst? Hoe komt marktwerking tot stand? Hoe dient het marktwerkingsbeleid te worden vormgegeven? En: wat heeft de ervaring van de afgelopen jaren ons geleerd?Dynamische marktwerking is geschreven voor economen, beleidsmedewerkers,ondernemers, juristen, onderzoekers en andere belangstellenden. Als inleiding in de economie van het marktwerkingsbeleid is het boek verder geschikt voorgebruik op hbo en universiteit, zowel in economische vakken als in juridische,bestuurskundige en politicologische.Dr. Barbara Baarsma is hoofd Mededinging en regulering bij SEO EconomischOnderzoek, dr. Marc Pomp is programmaleider Marktsectoren Centraal Planbureau,en prof.dr. Jules Theeuwes is werkzaam bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en aan de Universiteit van Amsterdam.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Academic service
ISBN
9789052614687
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Augustus 2006
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
186

Beschrijving

Marktwerking kan worden bekeken vanuit verschillende perspectieven. Zo kijkt
een jurist naar hoe het gedrag van ondernemingen zich verhoudt tot nationale
en internationale regelgeving, en richt een bestuurskundige zich op de doelmatigheid van toezicht. Voor een econoom is marktwerking belangrijk om de
welvaart van consumenten te verbeteren. De economische invalshoek staat
centraal in Dynamische marktwerking.

Economische sectoren hebben hun eigen karakteristieken, die van invloed zijn op
marktwerking. Criteria als toegankelijkheid, dienstverlening en kwaliteit zijn
anders voor bijvoorbeeld de luchtvaart dan voor de zorg, en moeten dus voor
iedere sector anders worden benaderd. In Dynamische marktwerking wordt de
introductie van markwerking in vijf wat dat betreft 'lastige' sectoren onder de
loep genomen: zorg, elektriciteit, post, spoor en luchtvaart. Het zijn markten die in de praktijk ver afliggen van de ideale wereld van volkomen concurrentie en die het gevaar van mislukken altijd in zich dragen. Uit de dagelijkse dynamiek van marktwerking in deze sectoren valt veel te leren.
Het boek geeft mede op basis van deze praktijkgevallen antwoord op vragen als:
waarom is marktwerking nodig of gewenst? Hoe komt marktwerking tot stand? Hoe dient het marktwerkingsbeleid te worden vormgegeven? En: wat heeft de ervaring van de afgelopen jaren ons geleerd?

Dynamische marktwerking is geschreven voor economen, beleidsmedewerkers,
ondernemers, juristen, onderzoekers en andere belangstellenden. Als inleiding in de economie van het marktwerkingsbeleid is het boek verder geschikt voor
gebruik op hbo en universiteit, zowel in economische vakken als in juridische,
bestuurskundige en politicologische.

Dr. Barbara Baarsma is hoofd Mededinging en regulering bij SEO Economisch
Onderzoek, dr. Marc Pomp is programmaleider Marktsectoren Centraal Planbureau,
en prof.dr. Jules Theeuwes is werkzaam bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en aan de Universiteit van Amsterdam.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Academic service
ISBN
9789052614687
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Augustus 2006
Categorie
Wetenschappelijk
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
186

Aanrader

Top 3 Marketingboeken